www.xenon.hu

2015. június 03. 14:59 - xenon.hu

DRL

Nappali menetfény

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben cseppet sem tömören fogalmazzák meg a jármű kivilágításával kapcsolatos kötelezettségeket.

De mi maradunk a témánál!

És csak a számunkra fontos részt idézzük:

44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.

(2) A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani.

(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

drlblog5.jpg

 

És mi az a DRL?

A DRL (Daytime Running Light) azaz nappali menetjelző lámpa, 2012 óta éli igazán fénykorát. 2012. január elsejétől, az EU rendelete szerint, ugyanis tilos forgalomba hozni olyan gépjárművet, ami nem rendelkezik nappali menetjelzővel, azaz DRL-el.

Azelőtt ugyebár a tompított fényszóró szolgált arra, hogy kivilágítsuk autómobilunkat, de a tompított fényszóró, arra lett kitalálva, hogy az utat világítsa meg előttünk, nem pedig arra helyzetünket jelezzük, hiszen a DRL elsődleges célja, hogy saját magunk látszódjunk az utakon.

drlblog3.jpg


eef6b67ac373825044fdc818a8b78382.jpgpinterest.com

Mivel járművünk feltűnőbb, ezért könnyebb felbecsülni a helyzetét, sebességét és ezáltal sokkal inkább elkerülhetőek a balesetek. Tengerentúli tanulmányok pedig azt is kimutatták, hogy a DRL-ek bevezetése óta, közel 25%- al csökkent a közúti halálos balesetek száma!

A konstrukció egyébként nem csak, hogy csökkenti a balesetek számát, nem világít a szembelévő szemébe, hanem autónkra is jó hatással van, hiszen kialakítás teljes mértékben a ledekre hagyatkozik. A ledek energiafelhasználása pedig köztudottan jótékonyabb, mintha tompított fényszórót használnánk.

Viszont nyilvánvaló, hogy az utakon nem csak 2012. utáni autók szaladgálnak, így van lehetőség a DRL utólagos beszerelésére, amelynek igen szigorú törvényi előírásai vannak.

A legfontosabb, hogy a DRL nem egyenlő egy egyszerű led sorral, az maximum díszítésként és extra csicsaként használatos, viszont vizsgán bukás a vége, arról nem is beszélve, hogy szigorúan tilos bármiféle extra világítást tenni az autóra. A hivatalos és az EU által is elfogadott DRL-eken megtalálható, a karikában elhelyezett E betű, valamint az RL jelzés. Ezek alapján a termék bevizsgált és a hatósági előírásoknak megfelelő.

A DRL fontos tulajdonsága, hogy már gyújtáskor felkapcsol, valamint amennyiben a tompított vagy távolsági fényszórónakt felkapcsoljuk, az automatikusan lekapcsol vagy elhalványodik. Az elhelyezésnél ügyeljünk arra, hogy vízszintesen álljanak, ne lefele, de ne is az égbe világítsanak, hiszen már értelmét is veszti az egész.

Az utólagos DRL beszerelésének és elhelyezésének fontos szabályai:

Min. 25, max. 150 cm magasan lehet és a két lámpa között pedig legalább 60 centis távolságot kell tartani.

 

drlblog2.jpg

 

 

A beszerelést érdemes minden esetben szakemberre bízni. Nyilván megvan a házibarkács lehetősig is, ám amennyiben szeretnénk, hogy a vizsgán gond nélkül átmenjünk, a szakember tudása elengedhetetlen.

Ami viszont nem utolsó szempont, a DRL beszerelésénél, hogy régi kisautónkat, remekül formába tudjuk hozni el jól megválasztott és felszerelt nappali menetfénnyel!

 

unnamed.jpgyoutube.com

 

DRL-ek széles választéka: http://www.xenon.hu/shop/index.php?lap=116

 

Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek? 

Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu

Szólj hozzá!
www.xenon.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://xenon.blog.hu/api/trackback/id/tr557514864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
www.xenon.hu
süti beállítások módosítása