Valamikor az 1920-as években, amikor az elektromos fényszórók első generációi megjelentek, egyértelmű volt, hogy az autó karakterének meghatározó elemévé fognak válni, lényegük már nem csak a látszani volt, hanem a látni is.
A változás pedig új technológiát hozott magával, ám nem mindegyik technika fejlődött tovább, volt amelyik zsákutcába futott az idők folyamán. Egy ilyen jellegű technika volt a rejtett autólámpa, vagy ahogy nálunk hívják a bukólámpák.
Az első rejtett lámpájú autó az 1936-os Cord 810 volt. Az akkoriban divatos kerek lámpákat rejtette el ez az innovatív, ügyes megoldás. Aztán a 60-as 70-es években kibontakozott a stílus! A szabályozás szerint kizárólag kör vagy kocka lámpák lehettek az autókon, de a tervezők szerint ez nem mutatott jól, azaz elég dizájnosan az autón, így győzött a leleményesség és eldugták a lámpákat.
1936 Cord 810
Persze addig sem állt meg a fejlesztés. 1942-ben jött a DeSoto, a Chrysler Corporation lenyűgöző autója. A 80-as években pedig a japánok az alacsony motorháztetővel ismételten felfrissítették a technikát, erre a legjobb példa a Honda és a Mazda bizonyos szériái.
1942 DeSoto
1968 Pontiac GTO
Honda Prelude
Mazda 323F
Az elrejtett vagy bukólámpás autók elsősorban a sportkocsikon jelentek meg, hiszen nem csak a design, hanem az aerodinamika is fontos szerepet kapott. Még mielőtt teljesen eltűntek volna a piacról, 2004-ben a Chevy Corvette C5 még próbálkozott egyet utoljára. De miért is tűntek el?
Amikor a fénykorukat élték a bukólámpák, a már említett japán stílus miatt a motorháztetők a szokásosnál alacsonyabbak voltak. Aztán jött a fejlesztés és a fejlődés, a gyalogosvédelmi jogszabályok. A modern fényszórók ma már stílusosan az autó részévé váltak, sőt sok esetben meghatározó dizájn elemekké nőtték ki magukat.
A bukólámpák hátrányai, hogy egy összetett és bonyolult szerkezet volt szükséges a működtetéshez, az időjárás okozta kellemetlenségek pedig csak tovább vezettek a kihalásukig. Ennek ellenére szinte nem volt olyan autógyártó amelyik ne hozott volna ki pár szériát ilyen stílusban.
Opel GT
Porche 911
BMW M1
Volvo 480
Mitshubishi Eclipse
Valljuk be, hogy nem néznek ki rosszul, sőt a mai napig "menőnek" számítanak!
És, hogy milyenek lennének a mai modern sportautók ha bukólámpát kapnának? Nézzétek meg a CarThrottle oldalán!
Nektek volt bukólápás autótok? És abból a kedvenc?
Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek?
Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.