www.xenon.hu

2015. június 17. 15:49 - xenon.hu

Ledek és ledek

mitévő ledek?

- … és mit lehet az autó világításban ledre cserélni?

- Mindent!

Mai modern korunk egyik vezető világítás technikája, egyértelműen a LED-ek. Oldalakon keresztül írhatnánk, hogy hogyan is működnek a kis diódák, és hogy mitől és miért bocsájtanak ki fényt, de most nem technikailag, hanem felhasználás szempontjából közelítjük meg őket.

Az remélhetőleg már senkinek nem újdonság, hogy mennyivel kevesebb energiát használnak fel a Ledek mint például a hagyományos halogén izzók. Ha vásárláskor jobban kell is kinyitnunk a pénztárcánkat, gondoljunk arra, hogy hosszú távon a jelenleg elérhető legolcsóbb technikát választottuk, hiszen akár a 25-szöröse az élettartalmuk, mint a hagyományos izzóknak.

ledizzok.jpg

Ledet az autó bármely fényforrásába tudunk tenni. Ugyanúgy megválaszthatjuk a színhőmérsékletet és a fényerőt, de mint mindig, most is a biztonság az első, tehát figyeljünk arra, hogy nem koncertvilágításra van szükség az utakon.

2004-ben az Audi A8 volt az első olyan autó sorozatgyártásban, ahol a beépített nappali menetfény már Ledeket tartalmazott, és szintén az Audi volt az első aki bevezette a teljes Led fényszórót, 2007-ben.

blog1.jpg

pinterest.com

És innentől kezdve beindult a verseny a különböző gyártók között, hogy ki miként tudja hasznosítani a ledeket. Egy intelligens vezérléssel összekapcsolva a rendszer képes arra, hogy automatikusan elhalványítsa a fényszórót, ha szembe jön velünk valaki, illetve megszületett a kanyarkövető rendszer is ami, már a kormány elfordítása előtt eltolja a megvilágítást.

Mivel a technika folyamatosan fejlődik, nem kizárt, hogy teljesítményben a Ledek előbb- utóbb utolérik a xenonokat.

Az alapvető különbségek, hogy míg a xenonok bemelegedési ideje akár 15 másodperc is lehet, addig a Ledek az első pillanattól kezdve a megfelelő fény árasztják.

Led vs. Xenon 1-0

A Ledek fényereje 2500 és 3500 Lumen között mozog, míg a xenon szettek 3500 – 4500 Lumen között vannak.

Led vs. Xenon 1-1

De ez nem egy verseny…

Habár a Ledek is termelnek hőt, nagyjából fele annyit, mint a hagyományos izzók. Amikor csekélyebb mennyiségű fényre van szükség a hőtermelés semmiféle problémát nem okoz. A hagyományos izzók a hőt a kibocsájtott fénnyel együtt adják le, így nincs szükség külön hűtésre, ám a nagy teljesítménynél, mint a fényszóróknál, a ledek hőtermelése hátra sugárzik, ezért szükséges egy hozzá tartozó hűtőventillátor vagy hűtőborda. Ezen kiegészítőkkel biztosítva van a Led élettartalma is.

led_kit11.jpg

Led szett főfényforrás helyére 24W: 49990 Forint

led_kit2.jpg

Led szett főfényforrás helyére 45W: 68900 forint

Mivel világunk az alacsonyabb energiafelhasználás felé halad, egyre több a hibrid autó az utakon, sőt a tervek szerint 2025-re az újonnan értékesített autók több mint 70%-a már hibrid lesz, ezért mondhatjuk, hogy a led technika még csak fiatal tinédzser korát éli.

- Rendben akkor cseréljünk ki mindet! Jaj de milyen színű is legyen…

Nos mindig olyan színű ledizzót érdemes a beszerelni mint amilyen a lencse színe. Példaként a féklámpa piros burája mögé, ha egy fehér fényű ledet teszünk, akkor furcsa rózsaszínes alig látható fényt fogunk kapni, hiszen a lencse szépen elnyeli a sugarakat.

lenscolor.jpg

superbrightled.com

- És mi a helyzet az index-el?

Nagyon fontos része az autóknak, hiszen ezzel jelezzük kanyarodási szándékunk, vagy veszély esetén a vészvillogóként használjuk. De természetesen ezeket is cserélhetjük ledre, azonban érdemes arra figyelni, hogy a villogás gyorsabb lesz (abban az esetben ha eredetileg halogén volt az izzó) Ennek oka a kisebb áram felvétel, tehát vagy relét kell cserélni vagy pedig egy ellenállást bekötni.

e7f956d25e003282642190da74d8f079.jpg

Toyota Mirai: Full led hybrid csoda

 

Tömören összefoglalva a ledek fejlődnek, és ki tudja, hogy mit hoz még a jövő, de már most ki tudunk cserélni az autón mindent.

Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek? 

Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu

 

Szólj hozzá!
www.xenon.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://xenon.blog.hu/api/trackback/id/tr787551700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
www.xenon.hu