www.xenon.hu

2015. július 23. 14:52 - xenon.hu

Lejárt design, időtálló stílus

A bukólámpák

Valamikor az 1920-as években, amikor az elektromos fényszórók első generációi megjelentek, egyértelmű volt, hogy az autó karakterének meghatározó elemévé fognak válni, lényegük már nem csak a látszani volt, hanem a látni is.

A változás pedig új technológiát hozott magával, ám nem mindegyik technika fejlődött tovább, volt amelyik zsákutcába futott az idők folyamán. Egy ilyen jellegű technika volt a rejtett autólámpa, vagy ahogy nálunk hívják a bukólámpák.

Az első rejtett lámpájú autó az 1936-os Cord 810 volt. Az akkoriban divatos kerek lámpákat rejtette el ez az innovatív, ügyes megoldás. Aztán a 60-as 70-es években kibontakozott a stílus! A szabályozás szerint kizárólag kör vagy kocka lámpák lehettek az autókon, de a tervezők szerint ez nem mutatott jól, azaz elég dizájnosan az autón, így győzött a leleményesség és eldugták a lámpákat.

bl01.jpg

1936 Cord 810

Persze addig sem állt meg a fejlesztés. 1942-ben jött a DeSoto, a Chrysler Corporation lenyűgöző autója. A 80-as években pedig a japánok az alacsony motorháztetővel ismételten felfrissítették a technikát, erre a legjobb példa a Honda és a Mazda bizonyos szériái.

bl02.jpg

1942 DeSoto

gto.jpg

 1968 Pontiac GTO

bl03.jpg

Honda Prelude

mazda323fbg_klappscheinwerferani.gif 

Mazda 323F

 

Az elrejtett vagy bukólámpás autók elsősorban a sportkocsikon jelentek meg, hiszen nem csak a design, hanem az aerodinamika is fontos szerepet kapott. Még mielőtt teljesen eltűntek volna a piacról, 2004-ben a Chevy Corvette C5 még próbálkozott egyet utoljára. De miért is tűntek el?

1997-2004-chevrolet-corvette-accessories.jpg

Amikor a fénykorukat élték a bukólámpák, a már említett japán stílus miatt a motorháztetők a szokásosnál alacsonyabbak voltak. Aztán jött a fejlesztés és a fejlődés, a gyalogosvédelmi jogszabályok. A modern fényszórók ma már stílusosan az autó részévé váltak, sőt sok esetben meghatározó dizájn elemekké nőtték ki magukat.

A bukólámpák hátrányai, hogy egy összetett és bonyolult szerkezet volt szükséges a működtetéshez, az időjárás okozta kellemetlenségek pedig csak tovább vezettek a kihalásukig. Ennek ellenére szinte nem volt olyan autógyártó amelyik ne hozott volna ki pár szériát ilyen stílusban.

1024px-opel_gt_bj_1973_am_16_07_2006.jpg

Opel GT

1280px-porsche_911sc_slantnose_1982_1.jpg

Porche 911

1024px-bmwm-m1.jpg

BMW M1 

volvo480_twotone.JPG

Volvo 480

90-91_mitsubishi_eclipse.jpg

Mitshubishi Eclipse

Valljuk be, hogy nem néznek ki rosszul, sőt a mai napig "menőnek" számítanak!

És, hogy milyenek lennének a mai modern sportautók ha bukólámpát kapnának? Nézzétek meg a CarThrottle oldalán!

Nektek volt bukólápás autótok? És abból a kedvenc?

Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek? 

Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://xenon.blog.hu/api/trackback/id/tr977649662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
www.xenon.hu