www.xenon.hu

2015. szeptember 09. 15:55 - xenon.hu

AFL és szemkövető fényszóró

Azt tudjuk, hogy a sci-fi filmek és könyvek feltételezései már cseppet sem állnak messze a valóságtól. A lézeres fényszórók már a piacon vannak és Orwell 84-es világa sem tűnik már annyira elképzelhetetlennek…

Hogy kamerák figyelik minden lépésünk, akár már most maga lehet a valóság, és hogy az autóink is be legyenek kamerázva már csak egy kis lépés. Azaz, hogy már egy megtett lépés. Gondoljunk csak a parkolást segítő rendszerekre vagy az AFL fényszórókra. Míg eddig a kamerák a külvilágot figyelték, addig egy új technika minket fog megfigyelni vezetés közben!

Nem, nem azt fogja nézni, hogy mikor piszkáljuk az orrunkat, vagy épp mit éneklünk önfeledt, hanem sokkal inkább a reakcióinkat, a szemünk és tekintetünk vonalát. És hogy ez hogyan hozható össze az autóvilágítással?

70823.jpg

Eddig a fényszórók szépen egyenesen előre világítottak. Aztán jöttek a fejlesztések, mint a kanyar követő innováció, ami a valóságban csak a kormány és kerekek mozdulatát követte. Az intelligens fényszórók már kamera segítségével mérik fel a külvilágot és annak megfelelően állítják magukat, ezzel is csökkentve a balesetveszélyt. Így született meg az AFL rendszer (Adaptive Forward Lighting).

opel-news_lighting_384x216_280353.jpg

Ez a rendszer kilenc különböző világítás funkcióval rendelkező intelligens szoftver amit az Opel vezetett be 2003-ban.

  1. 50 km/óra alatt a városi fény rövidebb világítású, de szélesebb fényeloszlást ad.
  2. Olyan zónákban vagy övezetekben, ahol 30 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség, a „játszó utca” fény lép működésbe, akár már 5 km/óra sebességénél is. Ilyenkor a fényszórók az utca szélére világítanak, hogy az ott játszó gyerekeket könnyebb legyen felismerni.
  3. Az országúti fény (50 és 100 km/óra között) a jobb- és baloldali úttestet is jobban megvilágítja, mint a hagyományos tompított fény.
  4. Autópályán az egyik fénycsóva nagyobb térben világítja be a sávot, a baloldali úttestet pedig még erősebben. 100 km/óra felett automatikusan bekapcsol a rendszer.
  5. A rossz időben aktiválódó fény, esőben vagy hóesésben kapcsol be, ha az esőérzékelő csapadékot jelez, vagy ha az ablaktörlő mozgásban van.
  6. A kanyarfényszóró az autótól jobbra és balra lévő területet világítja meg maximum 90 fokos szögben, és ezzel könnyítve meg például, ha egy sötét utcába szeretnénk behajtani. 40 km/óra alatti sebességnél egy határozottabb kormánymozdulat vagy az irányjelző indítja be.
  7. A dinamikus kanyarfényszóró a kanyarok jobban világítja ki.
  8. A reflektor használata esetén a fényszóró teljes teljesítménye és hatótávolsága működik.
  9. A reflektor-asszisztens automatikusan ki és bekapcsolja a reflektort. A rendszer kamerája felismeri a többi autót, és igény esetén átkapcsol reflektorról tompítottra  vagy vissza, így nem vakíthatja el a többi vezetőt.

 vehicles-insignia-992x250-vx_ins_12971.jpg

Na de vissza a belső kamerához!

Az első teszteken a webcamera figyelte a sofőr szem és orr mozgását azaz a fej forgását, így a fényszórókat ennek megfelelően irányították. Utána kifejezettem a szemre koncentráltak. Természetesen előfordulhat, hogy a vezető tekintete másfelé irányul, ilyenkor alap állapotba kerül vissza a rendszer. Infrakamerával kiegészítve pedig ezt már éjszaka és nem megfelelő fényviszonyok között is képes produkálni.

o1.jpg

Másodpercenként 50 felvételt készít a szem mozgásról és ezt az információt továbbítja a mechanizmusnak, amelyek a fényszórókat mozgatják, vízszintesen vagy függőlegesen.

Az Opel mérnökei szerint a program képes arctól és magasságtól függetlenül működni, így nem kell azt egy új sofőrnél újrakalibrálni.

Ez a rendszer pedig nem más mint az Eye – tracking.

Igaz még csak a próbafázisban tart, ne de kíváncsian várjuk a fejleményeket.

 

Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek? 

Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu

 

 Forrás: vauxhall.co.uk, media.opel.com

 

Szólj hozzá!
www.xenon.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://xenon.blog.hu/api/trackback/id/tr557773118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
www.xenon.hu