Azt tudjuk, hogy a sci-fi filmek és könyvek feltételezései már cseppet sem állnak messze a valóságtól. A lézeres fényszórók már a piacon vannak és Orwell 84-es világa sem tűnik már annyira elképzelhetetlennek…
Hogy kamerák figyelik minden lépésünk, akár már most maga lehet a valóság, és hogy az autóink is be legyenek kamerázva már csak egy kis lépés. Azaz, hogy már egy megtett lépés. Gondoljunk csak a parkolást segítő rendszerekre vagy az AFL fényszórókra. Míg eddig a kamerák a külvilágot figyelték, addig egy új technika minket fog megfigyelni vezetés közben!
Nem, nem azt fogja nézni, hogy mikor piszkáljuk az orrunkat, vagy épp mit éneklünk önfeledt, hanem sokkal inkább a reakcióinkat, a szemünk és tekintetünk vonalát. És hogy ez hogyan hozható össze az autóvilágítással?
Eddig a fényszórók szépen egyenesen előre világítottak. Aztán jöttek a fejlesztések, mint a kanyar követő innováció, ami a valóságban csak a kormány és kerekek mozdulatát követte. Az intelligens fényszórók már kamera segítségével mérik fel a külvilágot és annak megfelelően állítják magukat, ezzel is csökkentve a balesetveszélyt. Így született meg az AFL rendszer (Adaptive Forward Lighting).
Ez a rendszer kilenc különböző világítás funkcióval rendelkező intelligens szoftver amit az Opel vezetett be 2003-ban.
- 50 km/óra alatt a városi fény rövidebb világítású, de szélesebb fényeloszlást ad.
- Olyan zónákban vagy övezetekben, ahol 30 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség, a „játszó utca” fény lép működésbe, akár már 5 km/óra sebességénél is. Ilyenkor a fényszórók az utca szélére világítanak, hogy az ott játszó gyerekeket könnyebb legyen felismerni.
- Az országúti fény (50 és 100 km/óra között) a jobb- és baloldali úttestet is jobban megvilágítja, mint a hagyományos tompított fény.
- Autópályán az egyik fénycsóva nagyobb térben világítja be a sávot, a baloldali úttestet pedig még erősebben. 100 km/óra felett automatikusan bekapcsol a rendszer.
- A rossz időben aktiválódó fény, esőben vagy hóesésben kapcsol be, ha az esőérzékelő csapadékot jelez, vagy ha az ablaktörlő mozgásban van.
- A kanyarfényszóró az autótól jobbra és balra lévő területet világítja meg maximum 90 fokos szögben, és ezzel könnyítve meg például, ha egy sötét utcába szeretnénk behajtani. 40 km/óra alatti sebességnél egy határozottabb kormánymozdulat vagy az irányjelző indítja be.
- A dinamikus kanyarfényszóró a kanyarok jobban világítja ki.
- A reflektor használata esetén a fényszóró teljes teljesítménye és hatótávolsága működik.
- A reflektor-asszisztens automatikusan ki és bekapcsolja a reflektort. A rendszer kamerája felismeri a többi autót, és igény esetén átkapcsol reflektorról tompítottra vagy vissza, így nem vakíthatja el a többi vezetőt.
Na de vissza a belső kamerához!
Az első teszteken a webcamera figyelte a sofőr szem és orr mozgását azaz a fej forgását, így a fényszórókat ennek megfelelően irányították. Utána kifejezettem a szemre koncentráltak. Természetesen előfordulhat, hogy a vezető tekintete másfelé irányul, ilyenkor alap állapotba kerül vissza a rendszer. Infrakamerával kiegészítve pedig ezt már éjszaka és nem megfelelő fényviszonyok között is képes produkálni.
Másodpercenként 50 felvételt készít a szem mozgásról és ezt az információt továbbítja a mechanizmusnak, amelyek a fényszórókat mozgatják, vízszintesen vagy függőlegesen.
Az Opel mérnökei szerint a program képes arctól és magasságtól függetlenül működni, így nem kell azt egy új sofőrnél újrakalibrálni.
Ez a rendszer pedig nem más mint az Eye – tracking.
Igaz még csak a próbafázisban tart, ne de kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek?
Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu
Forrás: vauxhall.co.uk, media.opel.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.