A technikai folyamatos fejlődésével, a piacon sorra jelennek meg a modern „mindentudással” felszerelt fényszórók. A halogén egyértelműen a süllyesztő felé halad, a xenon még mindig magasan vezet az ár érték kategóriában, míg a ledek másznak felfelé, a lézerek is már az utakon vannak, és egyre több az adaptív fényszóró. Ám most szeretnénk rámutatni arra, hogy milyen valós teljesítmény áll e modern technika mögött.
Az USA-ban lévő Közlekedésbiztonsági Intézet (Insurance Institute For Highway Safety) felmérései szerint a halálos kimenetelű balesetek közel fele sötétben történik, nem megfelelő látási viszonyok között. Ennek okán végeztek egy fényszóró tanulmányt Virginiában, ahol 31 középméretű, hétköznapi járművet vizsgáltak, és meglepő módon arra a következtetésre jutottak, hogy a modern fényszóróknak van még mit fejlődniük!
De inkább beszéljenek az eredmények:
Toyota Prius V
Az intézet 31 autó 81 fajta beállítását vizsgálta és csak egy szerezte meg ezek közül a „jó” minősítést. A Toyotota Prius V Led világítása magasan verte a mezőnyt. Viszont több mint tíz jármű esett az elfogadhatatlan kategóriába.
A tanulmány egyértelműen rámutat arra, hogy a jármű ára nem befolyásolja, hogy tisztességes fényszórót kapjunk a pénzünkért, hiszen a rosszabbak mind a luxus kategóriájú járművekhez tartoznak.
„Ha éjjel a kormány mögött látási problémáid vannak, az sokkal inkább a fényszórók és nem pedig a szemed hibája!” mondta David Zuby az IIHS ügyvezető alelnöke és vezető kutatója.
Jó, elfogadható, csekély valamint szegény (rossz) teljesítmény
A teszt
A tesztet két különböző kategóriában: tükröződés és láthatóság, valamint öt különböző megközelítésben pontozták és ezek összege adta ki az eredményt. Az öt megközelítés pedig az azonnali észlelés, a 150 méteres körben történő jobb illetve balra kanyarodáskor történő észlelés, valamint ugyanez egy 250 méteres sugarú körben.
A komplett módszertant és pontozási rendszert az IIHS honlapján megtaláljátok.
Lényegében a nyertes Prius V led fényszóró eredményei szerint 112 Km/óra az a maximális sebesség, ahol van elég ideje a vezetőnek észlelni az akadályt, és megállni baleset nélkül. Ugyanakkor a Toyota Prius V halogén lámpás verziója, amely lehúzta az összpontszámát, meg sem közelíti ezeket az adatokat.
Viszont meglepően gyenge eredmény mondható el, a BMW 3-as sorozatáról, amely a legrosszabb értékeléseket érte el, ahol az észlelési sebesség mindössze 56 km/óra.
Részlet az IIHS videójából, amely egyértelműsíti a különbséget.
Ez óriási különbség, amely egy új szövetségi szabályozás szükségességére mutat rá, melynek lényege meghatározná a fényszórók minimális teljesítményét.
Ha tehetitek nézzétek meg az IIHS által készített angol nyelvű videót a tanulmányról:
Forrás: ihhs.org, jalopnik.com
Ezen bejegyzésünk a célja igazából nem más mint, hogy ismételjen felhívjuk a figyelmeteket arra, hogy mennyire fontos a világítás, és ezen felül is a megfelelő világítás, hiszen elengedhetetlen a biztonság érdekében.
Kérdésetek van? Vagy tanácsra van szükségetek?
Keressetek minket bizalommal: www.xenon.hu
Kövessetek minket a facebbokon, illetve nézzétek meg munkáinkat és a kedvenceinket az instagram oldalunkon is!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.